Dálniční poplatky Itálie - ceny a jak zaplatit
Chystáte se autem do Itálie? Pamatujte, že i tam se za jízdu po dálnicích platí mýtné, nikoli dálniční známky. Mýtné se vybírá při sjezdu z dálnice a jeho výše závisí na ujeté vzdálenosti a kategorii vozidla. V článku se dozvíte, kolik vás jízda po italských dálnicích vyjde, jaké způsoby platby můžete využít a na co si dát při cestě pozor – ať vás nic nepřekvapí.
Ceny dálničních poplatků v Itálii
V Itálii se za jízdu po dálnicích platí prostřednictvím mýtných bran. Mýtné je povinné pro všechna motorová vozidla – od motocyklů, přes osobní auta až po nákladní automobily s více nápravami.
Pro osobní vozy se dvěma nápravami (tzv. kategorie B) se průměrná cena mýtného pohybuje okolo 9 až 10 EUR na 100 kilometrů, v závislosti na konkrétní trase a úseku.
Co ovlivňuje výši mýtného v Itálii?
- Kategorie vozidla (počet náprav, výška, hmotnost).
- Délka trasy, kterou po dálnici ujedete.
- Typ a náročnost úseku – např. tunely, mosty nebo horské oblasti mají vyšší náklady.
- Zvolený způsob platby – s jednotkou Telepass lze získat větší komfort, nikoli však nižší cenu.
- Směr jízdy nebo typ dálnice – některé úseky (např. jih Itálie) jsou zcela bez mýta.
TIP: Pozor na odlišný systém mýtného na dálnici A36 Pedemontana Lombarda (nachází se severně od Milána). Na této trase nenajdete klasické mýtné brány – místo toho je použit tzv. free flow systém, který automaticky snímá SPZ projíždějících vozidel. Řidičům pak vzniká povinnost uhradit mýtné dodatečně online. Podrobnosti o tom, jak a kde zaplatit, najdete na webu správce této dálnice: apl.pedemontana.com.
Orientační ceny mýtného pro vozidla do 3,5 tuny
Dálnice |
Osobní vozidla do 3,5 tuny |
A1: Milano – Rome |
44,40 EUR |
A1: Milano – Neapol |
60,60 EUR |
A1, A14: Milano – Bari |
68,30 EUR |
A14: Brennero – Rimini |
34,20 EUR |
A14: Brennero – Rome |
54,30 EUR |
A4, A23: Tarvisio – Venezia |
18,70 EUR |
A10, A26, A7: Sanremo – Milano |
28,00 EUR |
Cena mýtného v Itálii se odvíjí od toho, jak dlouhou trasu po dálnici projedete. Pokud si chcete zjistit přesnou částku předem, nejpřehlednějším řešením je využít online kalkulačku mýtného dostupnou na oficiálních stránkách: www.autostrade.it. Stačí zadat nájezdové a výjezdové místo.
Kde a jak zaplatit mýtné
V Itálii dálniční známku nepotřebujete. Místo toho se za použití dálnic platí mýtné podle skutečně ujeté vzdálenosti. Poplatek se obvykle hradí až při sjezdu z dálnice, nikoli při vjezdu, a to buď hotově, kartou, nebo pomocí palubní jednotky (např. Telepass). Tento systém umožňuje přesné účtování podle toho, jak daleko a jakým typem vozidla jste po dálnici jeli.
Jak to funguje v praxi?
Při vjezdu na dálnici projíždíte mýtnou branou (označenou jako Alt Stazione), kde si vyzvednete papírový lístek z automatu – podobně jako na parkovišti. Tento lístek si uschovejte.
Při sjezdu z dálnice jej vložíte do automatu nebo předáte obsluze a zaplatíte částku odpovídající ujeté vzdálenosti a kategorii vozidla.
Platbu v Itálii můžete provést:
- hotově v eurech, někdy i v jiných měnách,
- platební kartou (Visa, MasterCard, American Express)
- nebo prostřednictvím Telepass (elektronická jednotka pro automatickou platbu bez zastavení).
Barevné značení jízdních pruhů u mýtných bran je typické hlavně pro Itálii:
- Modré pruhy – platba kartou (automat označený „Carte“)
- Bílé pruhy – platba v hotovosti (automat nebo obsluha)
- Žluté pruhy – Telepass (elektronické zařízení, průjezd bez zastavení)
TIP: Pokud se platba kartou nezdaří, systém vám vydá potvrzení s pokyny, jak mýtné dodatečně uhradit – platbu je nutné provést do 15 dnů.
Kdo má povinnost platit mýtné
V Itálii se výše mýtného odvíjí od kategorie vozidla, přičemž vozidla jsou rozdělena do pěti základních skupin:
- Kategorie A: Motocykly a osobní vozidla, u kterých je výška nad přední nápravou méně než 1,3 metru. Pozor – skútry s objemem do 150 ccm nemají na dálnicích povolený vjezd, zatímco ty s vyšším objemem už ano.
- Kategorie B: Vozidla se dvěma nápravami, která mají výšku nad přední nápravou více než 1,3 metru (např. SUV, dodávky, vyšší osobní vozy).
- Kategorie III: Vozidla se třemi nápravami, včetně větších dodávek, karavanů nebo lehkých nákladních vozidel.
- Kategorie IV: Vozidla se čtyřmi nápravami, typicky těžší nákladní auta nebo tahače s návěsem.
- Kategorie V: Vozidla s pěti a více nápravami, například plně naložené kamiony nebo soupravy s přívěsy.
Úseky zpoplatněné speciálním mýtem
V italských Alpách se nachází několik mezinárodních tunelů, které spojují Itálii s okolními státy, jako je Francie nebo Švýcarsko. Za průjezd těmito tunely se vybírá samostatné mýtné, které se liší podle konkrétního tunelu, dálničního úseku a kategorie vozidla.
Výše poplatku závisí zejména na:
- typu vozidla (osobní, dodávka, autobus, nákladní), počtu náprav, a v některých případech i na směru nebo roční době.
V přehledné tabulce najdete aktuální sazby podle kategorií. Podrobné informace a přesné ceny jsou vždy dostupné na oficiálních stránkách konkrétního tunelu.
Tunel |
Motocykl |
Osobní vozidlo do 3,5 tuny do 2 m |
Vozy do 3,5 tuny s výškou 2 – 3 m |
Oficiální stránky jednotlivých tunelů |
Tunnel du Fréjus (jednosměrná cesta) |
36,90 EUR |
55,80 EUR |
73,80 EUR |
|
Tunnel du Fréjus (cesta tam i zpět) |
46,30 EUR |
69,60 EUR |
92,70 EUR |
|
Mont Blanc Tunnel (jednosměrná cesta) |
36,90 EUR |
55,80 EUR |
73,80 EUR |
|
Mont Blanc Tunnel (cesta tam a zpět) |
46,30 EUR |
69,60 EUR |
92,70 EUR |
|
Grand St. Bernard Tunnel (jednosměrná cesta) |
18,50 EUR |
31,00 EUR |
48,50 EUR |
|
Grand St. Bernard Tunnel (cesta tam a zpět) |
24,50 EUR |
50,00 EUR |
77,50 EUR |
|
Tunnel Munt la Schera (cesta jednosměrná – od období květen – listopad) |
11,00 CHR |
15,00 CHR |
23,00 CHR |
|
A13 Brennerský průsmyk (jednosměrná cesta) |
12,00 EUR |
12,00 EUR |
12,00 EUR |
Vysokohorská silnice Timmelsjoch je silnice z Rakouska do Itálie, spojující údolí Ötztal. Cesta je otevřena pro cestování od června do října (v závislosti na povětrnostních podmínkách) během dne. Více informací zde.
Vozidlo |
Jednosměrná jízdenka |
Zpáteční jízdenka |
Permanentka |
Motocykly |
18 EUR |
25 EUR |
85 EUR |
Osobní vozidla do 3,5 tuny a do 9 míst včetně obytných vozů |
20 EUR |
28 EUR |
85 EUR |
Nákladní automobily a obytné vozy nad 3,5 tuny |
30 EUR |
- |
85 EUR |
Dálniční síť
Italská dálniční síť (Autostrade) tvoří klíčovou součást dopravní infrastruktury země. Dálnice jsou označeny písmenem A (např. A1, A4, A22) a většina z nich je ve velmi dobrém technickém stavu. Síť se neustále modernizuje a rozšiřuje, přičemž v mnoha úsecích vede přes tunely, mosty a viadukty.
Italské dálnice jsou důležité nejen pro každodenní vnitrostátní dopravu, ale i pro mezinárodní tranzit a turistický ruch, zejména v letních měsících, kdy jimi projíždějí miliony cestujících.
Dálnice |
Úseky v provozu |
Délka |
A1 |
Milano – Bologna – Firenze – Roma – Napoli |
760 km |
A2 |
Salermo – Cosenza – Reggio Calabria |
432 km |
A3 |
Napoli – Salermo |
52 km |
A4 |
Trieste – Mestre – Padova – Verona – Brescia – Milano – Torina |
523 km |
A5 |
Torino – Aosta – Monte Bianco |
144 km |
A6 |
Torino – Savona |
124 km |
A7 |
Milano – Genova |
134 km |
A8 |
Milano – Varese |
43 km |
A9 |
Lainate – Švýcarsko A2 |
33 km |
A10 |
Genova – Francie A8 |
158 km |
A11 |
Firenze – Pisa |
82 km |
A12 |
Civitavecchia – Tarquinia – Janov |
275 km |
A13 |
Bologna – Padova |
117 km |
A14 |
Bologna – Ancona – Bari – Taranto |
743 km |
A15 |
Parma – La Spezia |
109 km |
A16 |
Napoli – Canosa |
173 km |
A18 |
Messina – Catania, Siracusa – Rosolini |
117 km |
A19 |
Palermo – Catania |
192 km |
A20 |
Messina – Palermo |
183 km |
A21 |
Torino – Brescia |
238 km |
A22 |
Modena – Trento – Rakousko A13 |
315 km |
A23 |
Palmanova – Rakousko A2 |
120 km |
A24 |
Roma – L’Aquila – Teramo |
158 km |
A25 |
Torano – Pescara |
115 km |
A26 |
Voltri – Gravellona Toce |
197 km |
A27 |
Mestre – Pian di Vedoia |
83 km |
A28 |
Portogruaro – Conegliano |
49 km |
A29 |
Palermo – Mazara del Vallo |
115 km |
A30 |
Caserta – Salerno |
55 km |
A31 |
Badia Polesine – Piovene Rocchette |
89 km |
A32 |
Torino – Bardonecchia |
73 km |
A33 |
Asti – Alba, Cherasco – Cuneo |
85 km |
A34 |
Villesse – Slovinsko |
17 km |
A35 |
Brescia – Liscate |
62 km |
A36 |
Cassano Magnago – Lentate sul Seveso |
22 km |
Aut.CT-SR |
ostrvo Sicílie – Catania – Augusta |
25 km |
Na oficiálních stránkách autostrade.it najdete interaktivní mapu, kde jsou vyznačeny všechny dálnice v Itálii.
Kde mýtné nemusíte platit?
V Itálii existují některé dálniční úseky, které jsou pro řidiče zcela bez poplatků.
- A2 – Autostrada del Mediterraneo (Salerno – Reggio Calabria): Tento úsek, dříve známý jako A3, je plně bez mýtného a spravuje ho státní agentura ANAS. Jedná se o hlavní spojení mezi jihem Itálie a Sicílií.
- A19 – Palermo – Catania (Sicílie): Dálnice A19 na Sicílii je rovněž bez poplatků.
- A29 – Palermo – Mazara del Vallo a její odbočky (Sicílie): Tato dálnice a její odbočky jsou také bez mýtného.
Tyto bezplatné úseky jsou výjimkou v italském systému, kde většina dálnic vyžaduje platbu mýtného. Bezplatné úseky jsou obvykle označeny modrými dopravními značkami, na rozdíl od zelených značek na zpoplatněných dálnicích.
Omezení a výjimky
Maximální povolená rychlost na italských dálnicích je 130 km/h. Při zhoršených povětrnostních podmínkách, jako je déšť, mlha nebo sněžení, jsou řidiči povinni snížit rychlost a přizpůsobit ji aktuální situaci, i když není uvedeno konkrétní omezení značkou.
V Itálii platí na dálnicích snížené rychlostní limity pro některá vozidla. Automobily s přívěsem do 3,5 tuny smějí jet maximálně 80 km/h. Obytné vozy nad 3,5 tuny a soupravy (auto + přívěs) nad 3,5 tuny mají povolenou rychlost do 100 km/h. Naopak obytné vozy do 3,5 tuny mohou jet až 130 km/h, stejně jako běžná osobní auta.
V Itálii neexistují žádné výjimky z placení mýtného pro elektromobily, hybridy nebo jiná ekologická vozidla. Všechna vozidla bez ohledu na typ pohonu musí za průjezd zpoplatněnými dálničními úseky uhradit plné mýtné.
TIP: Pokud řidič nezaplatí mýtné – například kvůli ztracenému lístku nebo technické chybě na výjezdové bráně – je povinen uhradit maximální sazbu za daný úsek, dále pokutu, která se pohybuje od 87 do 345 EUR. Nezaplacené mýtné může být následně vymáháno, a to včetně případných sankcí a dalších poplatků.