Nejspolehlivější naftové motory: 10 legend, které vydrží věčnost

Najít opravdu spolehlivý diesel není v dnešní době úplně jednoduché. Moderní motory jsou plné emisních systémů a složité techniky, která po letech provozu často způsobuje drahé komplikace. Existuje ale několik jednotek, které si mezi řidiči získaly pověst téměř „nezničitelných“ a i po stovkách tisíc kilometrů dokážou fungovat spolehlivě, úsporně a bez zbytečných překvapení. Tady je výběr deseti naftových motorů, které se výrazně zapsaly do historie svou odolností a dlouhou životností.

Volkswagen / Škoda 1.9 SDI

Atmosférická 1.9 SDI je motor, který už dnes skoro neexistuje v dobrém stavu, ale své místo v historii má zasloužené. Výkon kolem 50 kW nikoho neoslní, ale absence turba znamenala minimum věcí, které by se mohly pokazit. Celá konstrukce byla přímočará – jednoduché vstřiky řízené jen čerpadlem, osmiventilová hlava a jedno vačkové hřídele. Snášel horší palivo a uměl jezdit i v extrémních podmínkách. Nevýhodou je jen stáří, protože většina motorů má za sebou stovky tisíc kilometrů a často zanedbaný servis. Přesto jde o poctivý diesel, který si titul spolehlivosti zaslouží.

Najdeme ho ve Škodě Fabia první generace, Škodě Octavia I, Volkswagenu Polo a také ve Volkswagenu Golfu IV. Byl použit i v malých užitkových vozech jako Volkswagen Caddy.

Audi 2.5 TDI R5

Pětiválcový 2.5 TDI patří k nejcharismatičtějším naftovým motorům, které kdy vznikly. Nejlepší verze s výkonem 103 kW se montovala do Audi A6 C4 a ve spojení s pohonem quattro tvořila kombinaci, kterou mnoho nadšenců považuje za ideální. Mezi jeho silné stránky patří jednoduché turbo bez variabilní geometrie, robustní OHC konstrukce a nízká spotřeba. Při poctivé výměně rozvodů kolem 100 tisíc kilometrů dokáže tento agregát fungovat neuvěřitelně dlouho. Pro řadu motoristů je to dokonce nejlepší diesel všech dob.

Tento motor najdeme i v Audi 100, v dodávkách Volkswagen T4, ale dokonce také v některých modelech Volvo – například Volvo 850 a S/V70 první generace. Velmi oblíbený byl i u řidičů transporterů a karavanů, kteří oceňovali jeho tah a životnost.

Renault 2.0 dCi (M9R)

Renault už mnohokrát ukázal, že umí udělat dobré diesely, ale dvoulitrový motor M9R je jedním z jeho vrcholů. Vyrábí se od roku 2005 a nejlepší dojem dělá verze se 110 kW, například v Laguně III. Motor používá vstřikování Bosch, které patří mezi nejodolnější na trhu, velmi robustní rozvodový řetěz s intervalem kolem 200 tisíc kilometrů a v některých verzích nemá ani filtr pevných částic. Turbo je chlazené vodou, což výrazně prodlužuje jeho životnost, a EGR ventil je známý jako jeden z nejodolnějších vůbec. Tento motor je považován za nejlepší diesel v historii Renaultu a právem patří mezi nejspolehlivější jednotky své doby.

Používal se také v modelech Renault Mégane, Renault Scénic, Renault Koleos, Renault Espace a v užitkové řadě Opel Vivaro a Nissan Primastar, protože se jednalo o společně vyvíjený motor. 

Mercedes-Benz 2.7 CDI

Pětiválcový diesel 2.7 CDI je typickým příkladem toho, co Mercedes dlouhodobě umí – dělat silné, kultivované a prakticky nezničitelné motory. Tento agregát se montoval do C W203, E W211, ML W163 a hlavně do dodávek Sprinter. Vyniká klidným chodem, příjemnou spotřebou a velmi dlouhou životností. Občas se objeví vadný vstřik nebo únava turba, ale konstrukčně jde o pevný motor, který při pravidelném servisu zvládne obrovské nájezdy. Kdo měl Sprinter s tímto motorem, ví, že to býval pracant, na kterého bylo spolehnutí.

Najdeme ho v Mercedesu C W203, E W211, ML W163 a zejména v dodávkách Sprinter, kde dokázal zvládnout extrémní pracovní nároky. Dobré reference má také v Chrysleru 300C, kde se objevil díky spolupráci značek v rámci koncernu DaimlerChrysler. Motor je oblíbený pro svou kultivovanost i životnost, která v praxi často přesahuje hranici půl milionu kilometrů.

Mercedes-Benz OM617

Motor OM617 je dieselová legenda, která se vyráběla už od 70. let. Jde o pětiválcový motor s předkomůrkovým vstřikováním a v nejspolehlivější verzi neměl turbo. Výkony kolem 50–60 kW stačily, ale hlavní předností byla neuvěřitelná výdrž. Tento motor byl známý jako „milionářský“, protože nebylo výjimkou, když najel milion kilometrů bez zásadních poruch. Extrémně bytelný rozvodový řetěz, jednoduchá konstrukce a schopnost jezdit i na horší palivo z něj udělaly symbol odolnosti.

Motor najdeme v Mercedesu W115 a W123, což jsou dnes už ikonické youngtimery. Používal se i v některých verzích terénních vozidel Mercedes G. Díky své jednoduché konstrukci a odolnosti se stal velmi rozšířeným také v severní Africe a na Blízkém východě, kde dodnes jezdí v taxislužbách nebo jako pracovní vůz v náročných podmínkách.

Iveco 2.3 MultiJet

Motor 2.3 MultiJet se nejvíce proslavil ve Fiatu Ducato a Ivecu Daily. Dodávky mají tvrdý život, a pokud má motor fungovat desítky let, musí mít kvalitní základ. A to MultiJet má. Nabízí dobrý výkon i pro naložené auto, velmi přijatelnou spotřebu a dlouhou životnost turba i vstřiků. Velká olejová náplň pomáhá udržet motor v dobré kondici a díky jednoduché konstrukci není servis příliš náročný. Jediné, na co je třeba si dát pozor, jsou rozvody, které se doporučuje měnit maximálně po 150 tisících kilometrech. Pokud někdo hledá spolehlivý motor do dodávky, tenhle patří mezi nejlepší volby.

Najdeme ho ve Fiatu Ducato III, v Ivecu Daily, v Citroënu Jumper a v Peugeotu Boxer, protože jde o konstrukci sdílenou v rámci koncernové spolupráce. Bývá také pod kapotou obytných aut na platformě Ducato, kde je ceněn za spolehlivost, nízkou spotřebu a schopnost zvládat vysoké zatížení.

Honda 2.2 i-DTEC

Honda je známá především benzínovými motory, ale diesel 2.2 i-DTEC s označením N22 se opravdu povedl. Nejlepší jsou verze bez DPF kolem roku 2008, které dosahovaly výkonu 103 kW. Motor má výborné vstřikování Bosch, vodou chlazené turbo a solidní spotřebu. Slabinou může být rozvodový řetěz u prvních kusů, který mívá životnost kolem 100 tisíc kilometrů, ale jinak jde o velmi dobře navrženou jednotku. Verze s DPF není doporučována kvůli jeho špatnému umístění. 

Diesel od Hondy najdeme ve třetí generaci Hondy CR-V, kde nabízí velmi dobrou kombinaci výkonu, kultivovanosti a nízké spotřeby. Objevoval se také v Hondě Accord 8. generace a v menší Hondě Civic jako alternativa pro řidiče, kteří chtěli úsporný, ale spolehlivý motor. Verze bez DPF jsou dnes velmi vyhledávané pro svou jednoduchost a dlouhou životnost.

Volkswagen 1.9 TDI-PD 8v

Motory TDI PD mají pověst problematických, ale pravdou je, že o jejich spolehlivosti rozhodoval výhradně servis. Pokud někdo měnil olej po 10 tisících kilometrech a používal správnou specifikaci, dostal motor, který klidně najede stovky tisíc kilometrů bez zásadního problému. Konstrukce je jednoduchá, spotřeba nízká a mechanická odolnost velmi dobrá. Nevýhodou je vyšší hlučnost a rozhodně by se neměli kupovat verze s DPF, protože kombinace PD vstřikování a filtru pevných částic nefungovala dobře. Při správné péči však jde o mimořádně spolehlivý diesel.

Najdeme je v Škodě Octavia I a II, v Superbu první generace, ve Volkswagenu Golfu IV a V, v Passatu B5.5, v Touranu, v Caddy a také v Seatech Leon a Toledo. I přes pověst hlučnějšího provozu jde o motory, které při správném servisu zvládnou obrovské nájezdy a dodnes patří mezi nejspolehlivější starší diesely.

Volkswagen 1.9 TDI (rotační čerpadlo)

Rotačka je motor, který zná každý fanoušek starších Volkswagenů. Nv Vyšší verze s 81 kW měly turbo s proměnnou geometrií, základní 66 kW varianta byla ještě jednodušší. Motor se proslavil velmi nízkou spotřebou, dobrou dynamikou a extrémní životností vstřikovačů. Největší slabinou bývá unavené vstřikovací čerpadlo, což je vzhledem ke stáří pochopitelné. Při pravidelné výměně rozvodů a používání kvalitní nafty jde o jeden z nejodolnějších dieselů na trhu.

Rotační čerpadlové TDI najdeme hlavně v generaci koncernových modelů z konce 90. let a začátku tisíciletí. Konkrétně ve Škodě Octavia I, ve Volkswagenu Golf IV, v Passatu B5, v Audi A4 B5 a v Audi A6 C5. Objevilo se i v Seatu Ibiza a Toledo. Tento motor je legendární díky své nízké spotřebě a spolehlivosti, a dodnes patří mezi nejžádanější diesely v kategorii starších ojetin.

BMW M57 3.0d

Šestiválcový motor M57 patří k tomu nejlepšímu, co kdy BMW v dieselu vyrobilo. Je silný, kultivovaný, má krásný zvuk a i při svižné jízdě dokáže být úsporný. Vstřikování Bosch patří k velmi spolehlivým a jednotka jako celek dobře zvládá vysoké nájezdy, které jsou u těchto aut běžné. Jedinou slabinou mohou být rozvody, umístěné sice vpředu, ale méně přístupné. To však nic nemění na tom, že M57 je jeden z nejlepších šestiválců své éry a zaslouženě se řadí mezi nejspolehlivější diesely vůbec.

Motor najdeme ho v BMW 5 E39 a E60, v BMW 3 E46 a E90, v X3 E83 a X5 E53. Později se objevil také v některých verzích Range Roveru díky spolupráci s BMW. Motor je ceněn pro svůj mohutný zátah, kultivovaný chod a obrovskou životnost, která se běžně pohybuje kolem půl milionu kilometrů a více. V kombinaci s automatickou převodovkou tvoří velmi spolehlivý celek.